ПРЕВЕДИ - TRANSLATE

среда, 17. септембар 2014.

Кућа Лепенски Вир / Христивоје Павловић

Данас је сасвим уобичајено, да нова књига буде само препис неких других књига, па су малобројни аутори који износе своје сопствене ставове. Један од њих је и Христивоје Павловић са књигом „Кућа Лепенски вир“, која има оригиналне алегоријске увиде у систематизациjи аргумената
без закључивања аутора, што нагони читаоца на  размишљање. Покушаћемо,да приближимо виђење једног архитекте, о томе како је изгледала кућа и оно што јој припада у „мајка-граду“ наше холоценске цивилизације.
Х. Павловић наглашава, да је само насеље Лепенски Вир дуговечније од његове културе, јер првих седам слојева припада мезолиту а задња два слоја старчевачкој култури. Обрад Кујовић је 1960. године открио археолошко налазиште Лепенски Вир по којем је читава култура са 25 сличних насеља добила име, али његову културу је Срејовић открио заједно са Загорком Летицом, када
је сишао дубље у мезолитске слојеве, савремене Европи која је тада сматрана за пусту и ненасељену  земљу. Лепенски Вир је наглавце окренуо сва дотадашња научна знања. Зато је Срејовић имао највише муке сасопственим колегама, јер су то били налази који се нису уклапали у тадашње парадигме. Није ни чудо, истиче Павловић, то није био преседан већ парадокс, јер се у осталим деловима Европе још увек живело по пећинама и природним заклонима. Тако је парадокс културе Лепенског Вира постао истина која „дуби на глави“, не да се, упозорава, али и подсмева науци.

Регија Гвоздених врата је „најчудеснији део Европе“, у коме је нађен Лепенски Вир
праисторијско насеље типских кућа, с истим обликом ентеријера на поду
прављеним од једне врсте бетона. Зашто се кућа Лепенског Вира унапред
своди на дрвену колибу или чак обичан шатор, кад
а је реконструкција прецизан технолошки поступак како сами напомињете у књизи?

Реконструкција у архитектури није креација, па „предпостављени изглед
куће“ не сме бити ни бољи ни гори, него баш онакав како
је она изгледала, али, исти елементи могу бити различито протумачени па
отуда и  различите реконструкције. Ако се питање односи на брвнару
Д. Срејовића и на шатор П. Ристића, то су два првопонуђена решења из
времена док су још увек трајала ископавања на Лепенском Виру. До данас
су понуђена и друга решења која су бар једеним делом непримерене нађеним
материјалним остацима,  технички неизводљива или конструктивно потпуно
неодржива. Као например, камене куће равних кровова, које би само у
једном делу откопаног насеља оставиле читав каменолом а да не говоримо о
количини снега у постглацијалном периоду, под којим би равни кровови
попустили.

Ваљда се из предрасуде сматра, да Лепенци не би ни умели боље него на
примитиван начин, што је један колега сасвим лепо прокоментарисао,
како не постоје примитивни људи већ само примитивна средства. Међутим,
најчешће се превиђају неки трагови, док су неки делови тих кућа
погрешно протумачени или није препозната њихова намена, јер, таквих кућа
нема нигде на свету. Срејовић се касније одрекао своје
„реконструкције“, што и није била његова идеја већ виђење једног
сарадника из Завода за заштиту споменика. Зато је за цртеж ове куће који
је објавио у својој књизи записао: Мора се међутим нагласити, да кровна конструкција изведена на овако примитиван начин не одговара основи која је темељно грађена, и до савршенства обликована.
Али то нико не чита, а  тај цртеж је  обишао читав свет, и то је још
увек парадигма Лепенског Вира која га практично обезвређује.
Пеђа Ристић је такође имао дилеме у детерминацији и намени неких
делова ентеријера. Веома сугестивно је приликом истраживања, још на
самом налазишту увео у реконструкцију и унео је
архитектонско-конструктивну тачку „Ц“, чија намена тада није у
потпуности схваћена, а у скорије време је користи и Завод за заштиту
споменика у својој реконструкцији. Да иронија буде већа, ова кључна
тачка иако археолошки недовољно потврђена, круцијални је архитектонски
елеменат на коме падају све досадашње реконструкције које од ње
завсе.  У пракси, на налазишту, та тачка једноставно није могла да се
користи. Ако се може применити став Миланковића, да научни проблем треба
сажети уколико је томогуће у само једну реченицу, онда архитектонска
тачка „Ц“ једноставно побија скоро све досадашње реконструкције:
конструктивна неопходност је супротстављена могућности примене.
Поменуо сам парадигму а она може бити веома штетна, јер се примитивна
дрвена колиба Лепенског Вира усталила у науци. Чак је и лош
закон безазлен у односу на погрешну парадигму јер се може променити, али
непроверена а важећа научна „истина“ тешко се мења. Једноставно,
истинитост парадигме просуђује и пресуђује време. Треба аргументовано
доказати, како је кућа Лепенског Вира била савршен енергетски
простор, који су Лепенци смислили пре 9000 година, а данас је још увек
применљив као перфектна еколошка кућа.
„Леп“ је природни материјал блатног малтера, којим у Подунављу и
данас ласте мажу своја гнезда а људи „вршкаре“ (пчелињаци од прућа),
док  су у неолитској Винчи нађене „гомиле имрегнираног лепа с јасним
отисцима прућа,

трске и облица“. Реците нам нешто више о употреби „лепа“
у преисторијском грађевинарству, 
помоћу кога неки траже сазвучје у имену Лепенски Вир.


О „лепу“ на Лепенском Виру могла би да се напише омања књига,
поготово, што су у еко-градњи најактуелније куће од блата и такозвани
КОБ систем за који кажу, како се тешко преводи на наш језик, иако је у
питању блато с микроарматуром од сламе. Наши сељаци су до јуче тако
градили додавајући плеву и свињске чекиње у „леп“, припремљено
грађевинско блато или блатни малтер. Данас, плеве скоро да нема, јер
нема старих вршалица, па и наш сељак мора да се модернизује и
прибегне КОБ систему. Још на самом почетку истраживања
Лепенског Вира, искључена је могућност употребе „лепа“, па се поставља
питање ко не држи корак с временом,  Лепенци који су градили у „КОБ
техници“ или ми данас, што нисмо регистровали грађевинско блато које
су они користили?
Налажење кућног лепа заиста јесте археолошки изазов. „Леп“ је за
неимаре блатни малтер, а за сељане блато (глиб, ила, као, кал, каљиште,
качка, музга…) које се наноси техником лепљења
при изради кућа, кошница, хлебних пећи, или заптивања или за заптивање
„лепенца“, врсте старинског дрвеног казана за печење ракије облепљеног
блатом, облика хлебне пећи. У „леп“ се додају  адитиви: пепео, балега,
раније крв, урин, јаја… и други природни ексцелератори, ретардери,  па и
аеранти, али то је већ мезолитска нанотехнологија. Међутим, за
археологе „кућни леп“ су пронађени грађевински комади блата отпали са
зидова, претходно импрегнирани ватром. У Винчи, где су куће биле од
плетера, облица и танког прућа, омазане блатом, покривене трском
и збијене, били су чести пожари који су се лако ширили и остављали
згаришта, али притом и запечено скоро керамизирано блато, па је
тамо пронађено много кућног лепа. На њему су утиснути канали  од прућа и
облица по чему и знамо како су биле грађене.
На Лепенском Виру је другачије, иако су куће једнако осмишљено
збијене. Лепенци су имали добру противпожарну заштиту, или им је огњиште
било на мање ризичном месту, а можда су им куће биле ватросталне па
нису гореле. Искључује се могућност да нису користили леп, јер је
касније ипак пронађен, у другој археолошкој кампањи десет година касније
када је грађен Ђердап II. Миле Сладић је на Кули
код  Михајловца  у насељу културе Лепенског Вира пронашао и педантно
документовао налаз кућног лепа.[1]
Лепенски вир се звао вир (чеврнтија, вртлог у Дунаву), вл. глтна, ариј. вирала ( виварта).
Вир је семантички прихватљив, али њега више нема, потопљен је у води.
Преостали део обале се и даље зове Лeпенски вир, па је тако прозвано и
археолошко налазиште и цела та цивилизација од тридесетак
налазишта. Велика речна тераса низводно од Лепенског Вира,
затим  велика стена ирека како се зове цео доњи ток реке Бољетинке, носе
такође име Лепена. Ту наравно има квалитетног муља за грађевинску
употребу, али је осим лепљења лепенцима могао да користи и за маскирање,
козметику, заштиту од комараца и Голубачке мушице или за лечење.
Лепена и Дунав су сада мирни али је до потапања као у узаврелом
котлу, све кључало и пенушало око силних стена, остењака, хриди и
сваковрсних подводних прагова, па се намеће више тумачење имена
Лепена по звучности, у смислу естетске категорије, леп (красан) или
својства пастуозности да се лепи или пријања, или сасвим супротно, где
је тежиште на речи „пена“ услед пенушања воде. Можда најлепшу, а свакако
најинтригантнију склуптуру Водена вила, М. Богдановић пореди с
Афродитом критском или пелагијском, рођеној у пени од воде. За Лепенске
склуптуре су управо одавде, са пенушавог ушћа Лепене у Дунав прикупљани
пешчарни облуци, које су планински потоци ваљали са брда Шомрде.
Сви елементи ентеријера кућа у Лепенском Виру заливени су у чврсту кречњачку масу с типским једнообразним распоредом. Композиција ових елемената подсећа на стилизовану људску фигуру, где је глава камени  реципијент (жртвеник). Тело је запретиштe (огњиште),раширене ноге су улаз (камени праг), за који не постоји  објашњење о намени. Како тумачите ову стилизовану фигуру и да ли има консензуса у тумачењу елемената подне структуре?                                                                                     


        Ово су практично два питања, па морам дати
два одговора. Прво, стабилни подови ЛВ су чврста кречњака
маса, као најстарији бетон на свету. На нашу срамоту, ни по овом питању
нисмо ништа урадили. Нешто се покушало више у иностранству, Џон Нандрис,
који је некако из потаје пратио ископавања, помиње пиротехнологију у
изради масе за подове Лепенских кућа, док је Срејовић, исто, још 1968.
г. у књизи„Лепенски Вир нова праисторијска култура“, рекао како
је локални црвени кречњак намерно печен, а онда су додавани вода и
песак за добијање чврсте масе којом су рађени подови. Анализу
грађевинског материјала радио јепрофесор С. Карамата, али прилога нема,
нити се он сећа шта је било с тим налазом. Срејовић је кориговао
свој технолошки став, а В. Јовић каже да су у компликованим хемијским и
минеролошким анализама најдаље отишли Немци. Израда тог материјала још
увек није позната, а закључак је да су подови кућа Лепенског Вира велика
тајна.

Поред претходно изреченог, тврдим, да је то најстарији бетон или бар
најстарији „римски бетон“. Објаснићу зашто. Најпре, ми данас при
помињању бетона подразумевамо као везиво цемент, а везиво може бити што
шта друго као и агрегат (испуна), коју везиво треба да споји у
заједнички смешану масу. Реч „цемент“  је новотворина у значењу
„спајање“, „слепљивање“. Први пут се среће у сложеници opus cementicum и
описује управо претходно речено, спајање у смислу резултата насталог
услед дејства спајања. Дакле, најпре имамо цементацију а потом
„цемент“, изведену глаголску именицу. Постоји и природни
цемент, смешане глине и кречњака у добром односу под високом
температуром. Такав цемент је могао бити доступан Лепенцима, јер су у
Подунављу забележени трагови вулканских активности. Тај природни цемент
данас зовемо „роман“ (римски) цемент?
Прошле године је међународна екипа предвођена стручњацима једне
америчке лабораторије, у округу Помпеја близу Везува дошла до
„сензационалног“ открића. Откривено је нешто, што се од искона зна а
записао још Витрувије. Свет је обишла вест, како је најзад откривена
тајна римског бетона, али гле чуда, показало се да су Римљани уместо
цемента користили креч! Ова истраживања нису имала никакву археолошку
мотивацију, већ су била условљена потребом проналажења замене за
цемент, једног од највећих еколошких злотвора који је притом енергетски
неодржив, јер се користи температура од скоро 2000 степени целзијуса у
процесу производње клинкера, синтероване смеше глине и кречњака, чијим
се млевењем добија цементни прах. За највећи квалитет овог „римског“
бетона истиче се његова невероватна постојаност од читавих 2000 година.
Лепенски бетон опстојава већ 9000 година, а ми сем овог јединог податка о
њему не знамо ништа. Чак ни основна физичка својства.
Трајанов римски мост на Дунаву, 85,6 км ниже од Лепенског вира, био
је дрвене конструкције, али су стопе стубова биле од хидроотпорног
материјала. Грађа и материјал за мост свакако нису допремани из Рима,
већ су локалног порекла из близине градилишта. Везиво и бетон
су дакле били исти, лепенски или римски!
Други део питања јесте у вези филозофско-уметничке композиције, али и
термо-енергетске инсталације. Заиста, композиција пода у кући Лепенског
Вира подсећа на силуету човека, па се сликовито пореди
с космолошком сликом у чијем је средишту човек, тј. оне библијске, да је
све ради човека створено. Боље би било да говоримо о кући по мери
човека, у смислу физичке и психичке удобности. У историји архитектуре
поставља се питање првенства настанка станишта или светилишта, па би
историја куће уствари била историја њеног обесвећивања или
секуларизације. Углавном, теорија је разапета између куће као оруђа за
заштиту од природних непогода и духовне потребе. Међутим, на Виру је
кућа истовремено станиште и светилиште.

У централном делу куће, почев од самог улаза поређани су по осовини
куће према зачељу, најпре размакнути камени блокови, прагови, као
раширене камене ноге. Између њих је обично троугаони клинасти укоп. Ови
блокови практично заграђују и обезбеђују тај простор да се околна земља и
под не обруше у плитки укоп између камених прагова. У наставку постоји
још један потпуно правилан узан издужен правоугаони укоп, пропорције 1:3
до 1:4, дакле врло издужен. У првим фазама је био ограђен тањим каменим
плочама постављене насатице као да су убодене по висини, а потом су у
завршној фази за ограђивање коришћене све дебље плоче, завршно с
масивним каменим блоковима чиме је  постигнута максимална
термоакумулација. У оба ограђена камена укопа су пронађени трагови
горења и пепела, па су названи „огњиште“ и „пепелиште“.
У наставку, уз задњу ужу страну, дакле веома издуженог али и веома
уског каменог периметра, обавезно је постављен као глава целог склопа
облутак, улубљен с горње стране или погачаст пљоснат камен с уклесаним
удубљењем. Врло често је његов положај геометријско тежиште пода куће.
Све заједно је као „чича Глиша“, обрнутим редоследом гледано према
излазу: глава, тело и ноге. Ликовном композицијом је човек, функцијом је
олтар ватре или сложена инсталација која служи за грејање, чување,
заштиту (од уљеза сваке врсте и облика), осветлење, припрему хране,
вршење обреда…
Околни простор централне инсталације (склопа) није дефинисан строго
физички већ истанчано осмишљеним распоредом склуптура и великих камених
плоча. Столовни (жртвени) камен изостаје у каснијој фази градње, уместо
камених столова појавиће се чудни загонетни камени „троуглови“, најпре
од уских камених плочица уденутих у под, а потом само троугаоне рупе у
поду од лепенског бетона. Сви поменути елементи, па чак и склуптуре били
су фиксирани у под. Тиме је дефинисан простор светилишта, а преостали
део куће је био стамбене намене.

Цела подна инсталација постављена је према улазу у кућу Лепенског
Вира, па се улаз и огњиште на самом улазу преклапају. Ватра је била у
служби врата, а  синоним „улаз“ је семантички од ст. срп. корена ул у
значењу горети, па је то једна од многих потврда наизглед неспојивог
повезивања ватре с улазом. У кућу се улазило с поштовањем, опходом
ватре, тојест обилажењем с једне или друге стране. Сви елементи у
поду куће Лепенског Вира се различито зову и тумаче, укључујући и намену
склуптура. Један једини елемент, где је постигнут консензус истраживача
различитих струка је правоугаоно удубљење „тела“.  За све истраживаче
то је огњиште, али да будем прецизан, једино Б. Јовановић сматра да је
то средњи део „сложене пећи“, који назива „ложиште“ а целу пећ сматра за
култни објекат.

Када је огњиште већ на самом улазу поставило се питање чему служи
правоугаони опсег у наставку. Измерене димензије на 51 кући су
различите, с просечном ширином 24 цм. а по дужини 78 цм. Укоп је плитак
20-25 цм. Судећи и по другим показатељима то је спремиште за жар,  запретиште,
где се жар запретао или прекривао пепелом. То је био најекономичнији
начин чувања ватре и најбезбедније грејање без ризика гушења димом.
Огњиште на самом улазу било је и одлична заштита. Загонетне троугаоне
рупе у поду, око запретишта, слично данашњим коротним етнолошким
паралелама, служиле су за дотур хране и пића покојницима који су често
сахрањивани испод пода или за неку другу врсту комуникације с оним
светом. Сахране су вршене и у самим кућама прокопавањем подова, а у
зачељу је скоро редовно налажен скелет одојчета. Тиме су обједињени
станиште, светилиште и преци. Кућа живих је постала вечном кућом у пуном
смислу те речи. Ако применимо грађевинско искуставо Лепенаца у градњи
савремене еколошке куће, онда су Лепеци заиста направили кућу за сва
времена.
Камену „главу“ истраживачи виде различито, од подлошке за централни
стуб куће до кондензатора за космичку енергију. Заиста, за истраживаче
би биле корисне неке од идеја које су изнете у књизи, а свакако је
најкорисније, ако би се направила експериментална кућа у природним
констелцијама локалних излазака Сунца, како би се пратио упад првог
јутарњег зрака. У овом контексту, била би корисна реплика загонетне
камене кугле која се може наћи на интернету, о којој се врло мало зна а
тврди да је с Лепенског Вира.[2]
Расени (Етрурци) које неки сматрају културним наследницима Вира и Винче, имали су грађевине истог облика калоте, али за разлику од њих нико Лепенцима не приписује познавање лука и  свода?                                                                                                    

          Мени није познато да су Етрурци/Расени  наследници
културе Лепенаца, али би реконструкција куће с архитектонским решењима
лука и свода могла да отвори могућност њихове културолошке везе. Једно
је потпуно сигурно, да су Лепенци и Етрурци свако у своје време били
грађевински велемајстори, иако их раздваја временски период од
скоро 5000 година. Треба имати на уму вечно упозорење М. Будимира, да
смелим хипотезама не треба бацати сумњиву светлост у помрчину, али, већ
сама чињеница, да су кључна етрурска знања преузели Римљани представља
потврду континуитета.
Најпознатије „римске“ свештенице Весталине своје име дугују етрурској
речи „веста“ за ватру. Оне су чуварице ватре, а начин њиховог
богослужења је исконски и прилагођени начин добијања ватре, који је
прерастао у верски обред. То је у доброј мери помогло да решим намену
неких делова лепенске куће. На основу решене намене, садржаја,
конструктивних трагова у поду лепенских кућа, као и и материјалних
остатака који раније нису били уочени, показало се да је конструктивна
примена лука и свода најцелисходнија за архитектонско решење лепенске
куће. [3]
Невероватно је колико неки обичаји опстају окорелом истрајношћу, од
најстарије прошлости па до данас. Дакле, континуитет постоји, па и тамо
где не можемо да га докажемо, што не значи да га нема! Уосталом, било би
погубно да га нема, јер људи  на исте потребе реагују на исти начин: На први поглед, упоредне анализе религиозних појава културе ЛВ и традиционалне религије код словенских народа чине се неразумним. Једноставно, због
временске дистанце која износи најмање 9000 година, а да не говоримо о
религиозним условима и начину живота и његовом физичком поимању. Ипак,
захваљући колективном памћењу неке од религиозних појава у Култури
Лепенског Вира сачуване су до краја 19 века у веровању српског народа
 (М. Богдановић, „Религија Лепенског Вира“, у припреми за штампу). Лук
и свод као решење лепенске куће, уз потврду доказа из других научних
области, свакако је од цивилизацијског значаја не само за Европу него
читав свет.                                                                                                                                      

Постоје духовни симболи и материјални трагови Лепенског Вира и
Винче који сведоче о првој цивилизацији холоцена, али књига „Кућа
Лепенски Вир“ износи посебан материјални доказ, да су Лепенци знали за
архитектонско решења лука и свода, о чему сведоче хлебне пећи (вурње) у
облику калоте које и данас употребљава тај део Подунавља. Под куће
Лепенског Вира је алегоријски већ виђен „као граница дана и ноћи“,
вероватно услед обичаја сахрањивања у кући. У том контексту, кров или
клобук куће је објективно капа, покривало које се пореди са небеским
сводом
.                                                     

          Ја ћу и ово питање да искористим једним делом у
правцу документовања континутета, иако је кућа Лепенског Вира право
чудо, архитектонски и цивилизацијски екцес. Цела култура како каже
Срејовић нема непосредне претке, али има претходнике.Нема ни непосредне
потомке, али има наследнике. За једно грађевинско знање лепенаца помиње
се навикнутост на пећински начин живота те и да су им куће одисале
пећинском атмосфером. Камени свод стоји у вези архетипа пећине. Врло су
ретки његови примери, али ипак постоје митолошке представе о каменом
небу. Забележили су их педантни немачки истраживачи Stein himel bei
Slawen (Камено небо код Словена). Чини се, да је и Херодот у истом
смислу забележио једину бојазан неустрашивих Трибала – само да им
(камено) небо не падне на главу!
Свод или купола је архитектонска и филозофска суштина хришћанских
храмова, којим се подражава хемисфера, клобук или свод неба. Исус је
рођен у пећини, а кренули смо с одговором од архетипа пећине. Према
начину градње куполе, тј. на основу начина материјалне симулације
небеског свода може се процењивати искуство и дуговечност градитељске
традиције једног народа, дакле континуитет. По свему судећи, кући
Лепенског Вира у прошлости претходи архетип пећине, који има континуитет
до дана данашњег, у архитектонском решењу куће или (хлебне) пећи.

На Лепенском Виру постоји једна посебно загонетна кућа. Прецизно је
размерена и оријентацијом потпуно посебна, гледа у смеру мимо осталих на
северо запад. Минималне је површине од 1,5 метара квадратних. Није
могла да служи ни као профани ни као сакрални објекат. Није могло, ни да
се уђе у њу, више је модел незаборава. Сматра се прототипом лепенских
кућа, међутим потиче из периода када су куће већ одавно биле
архитектонски потпуно дефинисане, па им није могла бити узор. Више је
материјализована мнемотехничка остава за будућност.
Управо у старчевачкој фази ЛВ III б и слоју из тог периода, пронађени
су остаци калотасте пећи од запечене земље, скоро идентичних димензија и
површине основе коју је имала кућа прототип 49 временски више од 700
годинастарија. Суштински, истоветног су облика и винчанске пећи на
фотографијама с ископавања М. Васића, које својом збијеношћу више
наликују на макете лепенских кућа.
Уосталом, земљане хлебне пећи по селима задражале су истоветан облик
до дана данашњег. Прагматични дух села не мења наслеђени облик из
једноставног залога савршености, па би свака измена била скопчана с
ризиком кварења идеалног, што је сачувала пословица: Плети котац, ко ти отац.
Колиба и хлебна пећ се преплићу лингвистички и обликовно-технолошки.
Ст. слов. котьць, колиба, гр. klibanos, пећ за хлеб, као наслеђе из
речника Пеласта, па тек касније синоним furun. У Мачви се колиба назива
„колеба“, у Срему, „кулача“ је име огромне хлебне пећи за коју се сматра
да је настала из облика најстаријег локалног станишта. Дакле, овде је
станиште било узор за пећ. Хлебне пећи нису довољно истраживане.
Р. Финдрик сматра да су део словенског наслеђа или неког старијег
становништва настањеног у пределима Паноније и Подунавља.
Наравно, да хлебна пећ (крушна) не служи само за печење хлеба.
Формално гледано старија је од хлеба. У народу се зове вурња, вуруна или
фуруна. Усталио се недовољно промишљен став, да назив потиче од турског
furun, иако је још Вук сумњао у такву могућност. Тако, имамо чудну
ситуацију наводног турцизма идентичног латинском phurunus,  који не може
бити упоредан турском називу „екмеџија“ за пекара, фурунџију.
Пренебрегнута је могућност старосног приоритета речи вурња, која може бити изведена по Варуни богу неба и небеском своду облика калоте или полулопте.
Археолошко налазиште Лепенски Вир је током истраживања
добило бројна имена и тумачења његове намене. Има ли међу њима и
преисторијске опсерваторије окружене  природним маркерима? Да ли постоји
астрономска веза урбаног плана насеља, положаја куће и елемената
ентеријера у
станишту Лепенског Вира?
Најистакнутији белег Лепенског Вира је трапезна урвина брда Трескавац
(вл. Пјатра Маре, рум. Тресковец), наспрамно, на левој румунској обали.
У време летње дугодневице кад падају Ивањски кресови Сунце се рађа баш
иза те стене. Фасцинантан призор који посматрача ни данас не оставља
равнодушним.  Наиме, Трескавац је крајњи узводни домашај Сунца, летња
дугодневица, сунцоврат, повратна тачка сунца. Након тога, обданица
почиње да краћа а ноћи да дужају. Углавном, после изласка сунца иза
Трескавца на супротној обали као на добро и ибаждареном метру, Лепенци
су могли врло јасно и прецизно да прате померање излазака Сунца низводно
низ Дунав. Следећа кардинална тачка после дугодневице је брдо
Главчина, о равнодневици. Али, Сунце наставља даље  низ Дунав до
Кукујаве о зимској краткодневици, до критичне и најдраматичнија тачке.
Три наведене реперне одскочне тачке, постоје и са било ког другог
места посматрања што сведочи да су и Лепенци морали знати за календар.
Поготово, што се репери уклапају у упоришне тачке народних Годишњих
обичаја! То је и универзална митолошка и епска матрица три скока
сунчевих јунака. Почеци астрономије нису могли бити другачији али је
палеоастрономија тек у зачетку. У плану су прецизна истраживања с
Александром Бајић која се предано бави  палеоастрономијом.
Ноћна осматрања су рибарским заједницама можда и потребнија.
Оспоравајући аргумент тумачења Лепенског Вира као опсерваторије јесте
стешњеност видокруга, јер сви палеоастрономски примери подразумевају
висока места и широке визуре. Међутим, сапет у кањон, Вир је могао имати
сажетију слику без могућности непотребног расплињавања мисли, јер се
мањи есенцилни сегмент лакше сагледава, па се лакше и брже уочавају
ритмичне правилности у (привидном) кретању звезда. У тамошњем амбијенту
Трескавац се доживљава као сказаљка великог сата, али она стоји а
бројчаник се окреће.
Тумачења, да просторни распоред кућа и њихов међусобни положај и
урбанизам насеља представља пресликавање положаја звезда, или распоред
кућа њихове вертикалне пројекције нису нова. Могућност везе ентеријера и
астрономских значења не сме бити формално, већ ако бисмо под тиме
подразумевали форму као хемисферни сводаст облик куће. Постоји и
могућност везе с подним ансамблом лепенске куће. Међутим, у самом
типском ансамблу посебну пажњу треба обратити на камени реципијент –
главу. То је саставни део ентеријера чврсто је убетониран у под, у неким
кућама обрађен чудним шарама с доње стране која је невидљива у поду.
Зато му Срејовић приписује соларна значења, како дневног тако ноћног
кретања сунца, као и астралне конотације. Онај загонентни камен лепенски
сфероид или стеларијум (фус нота 2), више наликује на одличан
астрономски алат него да је део ентеријера. Али је и као мобилијар,
могао имати своје стално место баш у удубљењу камене главе.
Насеље ЛВ има бројне различите називе:  Свештени град мртвих,
Некрополис – Луксузно гробиште, Хиерополис, Хелиополис, Пећинград,
Огњенград, Калварија, Лобањиште, Голгота, Сунцоглед, Календар… Још су
бројнија тумачења намене: научни коплекс у коме су антиципирана знања
наступајућег неолита; свете брачне постеље хиерогамије светих свадби
богова у коме зачети и људи (сум. А.КИ.ТI = градити живот на Земљи);
затим, гинеколошко акушерски центар, збориште нефилима, постаја
васионских бродова, Атлантида пре потопа, табор, шаториште, черга, бивак
Кена Вокера, куће собрашице, саборни логор (рибо)ловаца и сакупљача
који је редовно посећиван али није стално насељен, сезонско село рибара,
астрална карта неба, град опсерваторија или село у којем се живи рађа,
ради и умире као у сваком другом насељу.
Лепенски Вир је и сликарски представљен. На слици Ђованија Каселија
је романтичарски оживљен бројним жанр сценама свакодневног живота, али у
потпуно погрешно годишње доба. Црномагијашки је представљен с бизарним
сценама ужасних ритуала и могућим канибализмом, на
слици Гордона Свогера, али на румунској обали или на слици Дунав тече
узводно.  На слица Н. Славковића, приказан је најбоље, колико смо знали и
умели, али слика није могла да обухвати богату силуету наспрамне обале.
Управо би то била најпоказнија илустрација природних маркера, који су
Лепенцима били од велике користи, за оријентацију у простору и времену.
Оне крије тајну јединственог Сунчевог троскока у четири корака годишњег
циклуса.
Иако је Лепенски Вир изузетно значајна културна баштина света,
истраживачки је запостављен и нема га на листи светске културне баштине
УНЕСКА, истиче Христивоје Павловић у књизи „Кућа Лепенски Вир“.
 Стиче се утисак, да несавесност и површност према сопственој прошлости, треба да учине илузију о лепенској култури већом од њеног стварног значаја.
Грандиозан значај Лепенског Вира са свим својим неодгонетнутим
истинама и могућим последицама истовремено привлачи и одбија. С једне
стране је уопштено знање о изузетности налаза, а са друге изостанак
темељних стручно научних експертиза. Уздржаност струке и појединачна
иницијатива профаних, већ 40 година ствара међупростор за прешироке
закључке из истог уског круга информација.[4] Документацију Лепенског
Вира треба објединити, сакупити на једно место и учинити је доступном
мађународним лабораторијским екпертизама. пропуштену бриткост научне
сензације објављене 1967 године, надокнађују следеће наталожене
чињенице: 1 Најстарији урбанизам света и најстарији град у Европи. 2
Најстарија портретна склуптура на свету. 3 Најдуговечнији на
свету-лепенски бетон. 4 Остеолошки остаци Лепенског Вира, чине једну од
најбројнијих мезолитских антрополошких група 5 Аутентична архитектура,
која више нигде и никад није пронађена.  6 Калотасте хлебне пећи из
времена када хлеба у данашњем смислу није ни било. 7 Локалитети културе
Лепенског Вира налазе се у најчудеснијем делу Европе, у најдужој
пробојници Дунава и регији са најочуванијом и још увек живој обичајној
традицији везаној за (обредни) хлеб. 8. Насеље је епоним целе културе. 9
Још увек је жив археолошки локалитет с могућношћу даљих истраживања.
Неоснована је прича, да Лепенски Вир не може бити на Унесковој листи
светске баштине зато што је измештен, јер сличних примера има доста.
Уосталом, захтев никада није поднет, па врата нису ни могла да буду
отворена кад нисмо ни куцали. Али, чак и уз такву могућност, две куће
нису измештене, већ су остале на аутентичном месту. Обесхрабрујућа
просечна дубина потапања од 12 метара није недостижна, Наиме, према
котама „успора“ при најнижем регуларном водостајном режиму рада ХЕПС
Ђердап I, висинска кота терена најпознатије и највисочије
куће XLIV стоји на на дубини рибарских чизама, од свега 59 сантиметра!
За пример може да послужи нереализовани пројекат заштите Трајанове
табле и један потпуно паралелан пример локалитета Сеутополис из
централне Бугарске. Тамо се под окриљем Унеска, ради прстенаста брана
пречника 420 метара, на чијем  ће претходно исушеном дну језера бити
урађена реконструкција давно потопљеног (1948) археолошког комплекса. Он
је већ у току припремних радова стављен на прелиминарну листу светске
баштине.
Макар и у метаисторијском смислу Лепенци су наши земљаци и
сународници. О њима нема ко да брине него ми сами. Стављање на Унескову
листу је најбољи вид заштите, а то није само привилегија већ и наша
обавеза. Али још већа обавеза је наставак ископавања, јер налазиште није
у целости откопано, а иза „централне“ и најпознатније куће остала је
још половина насеља. Строгим правилиником Унеска јасно је прецизирано,
да подносилац захтева може бити искључиво земља баштиник. Основане
примедбе А. Дерока о исхитреном измештању 1971 године и непримереној
конзервацији из 1911 године, не треба пренебрегнути, није се тиме
хвалити али је најгоре игнорисати их.
То је само разлог више за наставак ископавања, јер Лепенски Вир је
живи археолошки локалитет, а то је наша велика предност у сваком
погледу. Залагање око прошлости је залог за будућност, јер како каже
Егзипери ми овај свет позајмљујемо од својих потомака.

За Весник – Наш Гласник са Христивојем Павловићем разговарао Слободан М. Филиповић

[1] М. Сладић је на Кули пронашао још један скелет, у чудно седећем
јога положају као онај најпознатији с Вира, такође и један од загонетних
троуглова који се често тумаче као праслова, али је овај јединствен по
томе што је врхом „наопако“ окренут, у односу на  један
издужени правоугаоник на поду куће. Унутар тог правоугаонг укопа
ограђеног каменом пронађени су трагови горења и пепела, па се устаљено
сматра да је то огњиште.  Сладић је као студент копао на Власцу у првој
кампањи,  а ово изузетно археолошко налазиште је старији савременик
Лепенског Вира, једно три километара низводно од њега. Да нам није
Власца, који сведочи о развојнсти архитектуре и „уношења“ ватре у кућу,
заиста би могли да мислимо да су куће Лепенског Вира васионски бродови.

[2] The Neolitic sphericalstone from Lepenski Vir (Republic of
Sebia). Фотографију је објавио 2003 године Марко Мерлини. Пре тога су
били познати само цртежи. Знакове с кугле у сферичном растеру, тумаче
различито (слова, астроглифе или лепом литературом), Ш. Вин, А. Колинс и
В. Чудинов.


[3] Лук и свод у својим реконструкцијама примењују В. Девић и Ж. Андрејић.


[4] Додуше, значајан помак је учињен у остеолошким истраживањима.
Например, на виличној кости најпознатијег костура 69 је установљена
механичка интервенција, скоро надогрдања кости али је то поменуто некако
успут. Такође, тај исти скелет је датован најсавременијим техникама
датовања плаћеним 53000 евра. Истиче се невероватна прецизност у
десетинама година, а не као досад с оградом од више стотина година, а у
исто време се изнесе податак да покојник 69 потиче из године 8170-7540
ст. е. Дакле у распону од 636 година. У вези истог скелета, морам да
поменем и реконструкцију његовог лика који је урадио први пут после
10000 година Горан Миладић, а у јавности то није ни примећено.
   = извор: Весник

Нема коментара:

ФРЕСКЕ

ФРЕСКЕ
ПОСЛЕДЊИХ ВРЕМЕНА

ПоРтАл | Сазвежђе З

ПоРтАл | Сазвежђе З
НАСЛОВНА © ПоРтАл I "Сазвежђе З" & . * Сазвежђе З у свом склопу садржи преко стотинак интернет-локација, албума слика, архива, библиотека, које после десетак година постојања на светској интернет мрежи садрже на хиљаде хиљада публикованих страница, вести, књижевних прилога, књига, фотографија, идеја и иницијатива, пре свега, стваралачких и издавачких иницијатива, које разбијају балканску и српску официјелност, затвореност, жабокречину, подстичући како савременике, тако и оне који долазе у свет културе и књижевности да у њему пронађу смисао и испуне живот,отварајући оне прозоре на Балкану, који су или обично затворени, или зазидани... - *

Ознаке - претраживање ове локације

„Популарна књижевност + 2011) 000100 000107 000109 000110 000115 000116 000127 000129 000146 000147 000148 000150 000152 000155 000156 000157 000158 000159 000160 000161 000162 000163 000164 000165 000166 000167 000168 000169 000170 000171 000174 000177 000178 000179 000180 000181 000182 000183 000184 000185 000186 000187 000188 000189 000191 000193 000198 000200 000220 000248 000263 000291 000297 000309 000318 000324 000352 000399 000416 00044 00045 00048 00052 000560 000562 00057 000571 000580 000602 000606 00064 000645 000700 000705 000709 000710 000719 000728 000739 00075 000820 000853 000855 000857 000858 000860 000861 000862 000864 000865 000867 000868 000869 00087 000870 000871 000872 000873 000874 000875 000876 000877 000878 000879 000880 000881 000882 000883 000884 000885 000886 000887 000889 000890 000891 000892 000893 000894 000895 000896 000897 000898 000899 000900 000901 000903 000904 000905 000906 000907 000909 000911 000912 000913 000914 000915 000916 000917 000918 000919 000920 000921 000923 000926 000927 000928 000930 000933 000934 000935 000936 000937 000938 000939 000940 000941 000944 000945 000946 000947 000948 00095 000950 000951 000954 000955 000956 000957 00096 000960 000962 000963 000964 000965 000966 000967 000968 000969 000970 000971 000972 000973 000976 000977 00098 000980 000981 000983 000984 000985 000988 000991 000992 000993 000994 000996 000998 000999 001001 001004 001006 001009 001011 001012 001014 001017 001018 001019 001023 001024 001025 001027 001028 001029 001030 001031 001032 001033 001035 001036 001037 001038 001039 001040 001041 001042 001043 001044 001045 001046 001048 001049 001050 001053 001055 001056 001057 001058 001061 001062 001063 001064 001065 001066 001067 001070 001071 001073 001075 001076 001077 001078 001079 001080 001081 001082 001083 001084 001085 001086 001087 001088 001089 001090 001091 001092 001096 001097 001099 001100 001101 001102 001103 001104 001105 001106 001107 001110 001111 001112 001113 001114 001115 001118 001122 001123 001124 001125 001126 001127 001131 001132 001133 001136 001137 001139 001142 001147 001148 001149 001150 001151 001152 001153 001154 001159 001160 001164 001170 001174 001177 001179 001182 001187 001195 001196 001199 001210 001211 001213 001218 001222 001225 001227 001230 001232 001233 001254 001255 001256 001257 001258 001259 001264 001266 001267 001281 001284 001295 001305 001311 001312 001313 001314 001315 001316 001317 001318 001323 001329 001331 001335 001342 001349 001360 001364 001371 001380 001390 001392 001401 001402 001410 001421 001424 001431 001439 01476 01507 01517 01521 01524 01525 01534 01548 01553 01559 01583 01592 01595 01605 01606 01627 01648 01657 01668 01672 01674 01686 01687 01690 01692 01696 01700 01703 01719 01728 01729 01731 01735 01736 01743 01745 01748 01760 01766 01771 01774 01781 01787 01805 01816 01817 01818 01823 01829 01831 01837 01845 01846 01866 01868 01869 01871 01873 01875 01888 01890 01911 01915 01926 01934 01935 01946 01962 01979 01984 01986 02027 02038 02060 02075 02104 02146 02155 02157 02167 02169 02179 02181 02198 02203 02207 02222 02227 02250 02259 02274 02276 02285 12. септ. 2008. 15 02 2009 18880 18998 19 712 19 718 19 719 19 731 19 732 19 735 19 737 19 741 19 746 19 750 19 753 19 756 19 764 19 773 19 777 19 782 19 785 19 791 19 799 19 812 19 813 19 829 19 837 19 838 19 839 19 853 19 863 19 865 19 866 19 869 19 874 19 890 19 924 19 925 19 932 19 941 19 950 19 959 19 970 19 971 19 983 19 992 19089 19094 19170 19237 19240 19252 19257 19259 19270 19299 19304 19314 19318 19320 19331 19355 19410 19419 19422 19428 19429 19430 19431 19444 19461 19464 19467 19492 19503 19507 19508 19509 19524 19530 19539 19540 19541 19543 19544 19553 19563 19578 19603 19604 19605 19610 19613 19621 19625 19634 19652 19663 19664 19667 19687 19695 19706 20000 2304 2305 2316 2347 2352 2359 2370 2376 2421 2422 2447 2486 2497 2531 2540 30. јануар 2009 аб антологије српске поезије Антологијa поезије српског романтизма / С. Ракитић Београдско огледало Бизаран тројац: Миљана Краљ Борка Божовић Бране Карталовић брукање најстаријег листа у Јутутунији Бумеранг Винавер Грађа за превредновање Гугл Дивља крушка етц Драган Богутовић Ђорђе Кониковић За то смо и основали часопис "Шраф" заборављени текстови Зоран Мишић Зрачак наде идиоти Изабрани чланак Извор Политика између тривијалног и елитног“ Илија Мољковић књижевни диверзанти ЛеЗ 00000064 ЛеЗ 0000728 ЛеЗ 0000729 ЛеЗ 0000730 ЛеЗ 0000731 ЛеЗ 0000732 ЛеЗ 0000733 ЛеЗ 0000734 ЛеЗ 0000735 ЛеЗ 0000736 ЛеЗ 0000737 ЛеЗ 0000738 ЛеЗ 0000739 ЛеЗ 0000740 ЛеЗ 0000741 ЛеЗ 0000742 ЛеЗ 0000743 ЛеЗ 0000744 ЛеЗ 0000745 ЛеЗ 0000746 ЛеЗ 0000747 ЛеЗ 0000749 ЛеЗ 0000750 ЛеЗ 0000751 ЛеЗ 0000753 ЛеЗ 0000754 ЛеЗ 0000755 ЛеЗ 0000756 ЛеЗ 0000757 ЛеЗ 0000758 ЛеЗ 0000759 ЛеЗ 0000760 ЛеЗ 0000761 ЛеЗ 0000762 ЛеЗ 0000763 ЛеЗ 0000764 ЛеЗ 0000765 ЛеЗ 0000766 ЛеЗ 0000767 ЛеЗ 0000768 ЛеЗ 0000769 ЛеЗ 0000770 ЛеЗ 0000771 ЛеЗ 0000772 ЛеЗ 0000773 ЛеЗ 0000774 ЛеЗ 0002412 ЛеЗ 0002415 ЛеЗ 0002427 ЛеЗ 0002433 ЛеЗ 0002459 ЛеЗ 0002501 ЛеЗ 0002611 ЛеЗ 0002876 ЛеЗ 0002877 ЛеЗ 0002879 ЛеЗ 0002880 ЛеЗ 0002883 ЛеЗ 0002884 ЛеЗ 0002886 ЛеЗ 0006423 ЛеЗ 0006440 ЛеЗ 0007306 ЛеЗ 0010634 ЛеЗ 0012609 ЛеЗ 0012610 ЛеЗ 0012611 ЛеЗ 0012612 ЛеЗ 0012613 ЛеЗ 0012614 ЛеЗ 0012615 ЛеЗ 0012616 ЛеЗ 0012617 ЛеЗ 0012618 ЛеЗ 0012619 ЛеЗ 0012620 ЛеЗ 0013369 ЛеЗ 0013370 ЛеЗ 0013371 ЛеЗ 0013450 ЛеЗ 0013475 ЛеЗ 0013479 ЛеЗ 0013480 ЛеЗ 0013482 ЛеЗ 0013483 ЛеЗ 0013486 ЛеЗ 0013490 ЛеЗ 0013491 ЛеЗ 0013492 ЛеЗ 0013499 ЛеЗ 0013500 ЛеЗ 0013505 ЛеЗ 0013507 ЛеЗ 0013508 ЛеЗ 0013538 ЛеЗ 0013543 ЛеЗ 0013544 ЛеЗ 0013552 ЛеЗ 0013560 ЛеЗ 0013564 ЛеЗ 0013578 ЛеЗ 0013580 ЛеЗ 0013582 ЛеЗ 0013594 ЛеЗ 0013596 ЛеЗ 0013607 ЛеЗ 0013611 ЛеЗ 0013614 ЛеЗ 0013624 ЛеЗ 0013645 ЛеЗ 0013646 ЛеЗ 0013648 ЛеЗ 0013650 ЛеЗ 0013654 ЛеЗ 0013655 ЛеЗ 0013658 ЛеЗ 0013662 ЛеЗ 0013668 ЛеЗ 0013669 ЛеЗ 0013675 ЛеЗ 0013676 ЛеЗ 0013678 ЛеЗ 0013679 ЛеЗ 0013685 ЛеЗ 0013686 ЛеЗ 0013689 ЛеЗ 0013690 ЛеЗ 0013691 ЛеЗ 0013696 ЛеЗ 0013698 ЛеЗ 0013699 ЛеЗ 0013700 ЛеЗ 0013702 ЛеЗ 0013703 ЛеЗ 0013704 ЛеЗ 0013705 ЛеЗ 0013709 ЛеЗ 0013711 ЛеЗ 0013713 ЛеЗ 0013714 ЛеЗ 0013715 ЛеЗ 0013716 ЛеЗ 0013717 ЛеЗ 0013720 ЛеЗ 0013721 ЛеЗ 0013722 ЛеЗ 0013725 ЛеЗ 0013738 ЛеЗ 0013739 ЛеЗ 0013740 ЛеЗ 0013743 ЛеЗ 0013744 ЛеЗ 0013745 ЛеЗ 0013746 ЛеЗ 0013747 ЛеЗ 0013748 ЛеЗ 0013749 ЛеЗ 0013750 ЛеЗ 0013768 ЛеЗ 0013772 ЛеЗ 0013775 ЛеЗ 0013784 ЛеЗ 0013785 ЛеЗ 0013786 ЛеЗ 0013791 ЛеЗ 0013792 ЛеЗ 0013795 ЛеЗ 0013805 ЛеЗ 0013807 ЛеЗ 0013822 ЛеЗ 0013823 ЛеЗ 0013824 ЛеЗ 0013830 ЛеЗ 0013831 ЛеЗ 0013832 ЛеЗ 0013853 ЛеЗ 0013854 ЛеЗ 0013855 ЛеЗ 0013857 ЛеЗ 0013865 ЛеЗ 0013866 ЛеЗ 0013867 ЛеЗ 0013875 ЛеЗ 0013876 ЛеЗ 0013894 ЛеЗ 0013895 ЛеЗ 0013896 ЛеЗ 0013906 ЛеЗ 0013907 ЛеЗ 0013908 ЛеЗ 0013924 ЛеЗ 0013925 ЛеЗ 0013926 ЛеЗ 0013932 ЛеЗ 0013933 ЛеЗ 0013934 ЛеЗ 0013935 ЛеЗ 0013936 ЛеЗ 0013937 ЛеЗ 0013938 ЛеЗ 0013939 ЛеЗ 0013940 ЛеЗ 0013941 ЛеЗ 0013942 ЛеЗ 0013943 ЛеЗ 0013944 ЛеЗ 0013945 ЛеЗ 0013946 ЛеЗ 0013947 ЛеЗ 0013958 ЛеЗ 0013963 ЛеЗ 0013964 ЛеЗ 0013965 ЛеЗ 0013975 ЛеЗ 0013976 ЛеЗ 0013977 ЛеЗ 0013978 ЛеЗ 0013984 ЛеЗ 0013985 ЛеЗ 0013986 ЛеЗ 0013989 ЛеЗ 0013990 ЛеЗ 0013991 ЛеЗ 0013992 ЛеЗ 0013993 ЛеЗ 0013994 ЛеЗ 0013995 ЛеЗ 0014016 ЛеЗ 0014024 ЛеЗ 0014025 ЛеЗ 0014026 ЛеЗ 0014027 ЛеЗ 0014035 ЛеЗ 0014036 ЛеЗ 0014037 ЛеЗ 0014045 ЛеЗ 0014046 ЛеЗ 0014047 ЛеЗ 0014058 ЛеЗ 0014060 ЛеЗ 0014077 ЛеЗ 0014083 ЛеЗ 0014090 ЛеЗ 0014091 ЛеЗ 0014092 ЛеЗ 0014100 ЛеЗ 0014105 ЛеЗ 0014107 ЛеЗ 0014108 ЛеЗ 0014114 ЛеЗ 0014115 ЛеЗ 0014116 ЛеЗ 0014117 ЛеЗ 0014118 ЛеЗ 0014124 ЛеЗ 0014125 ЛеЗ 0014126 ЛеЗ 0014127 ЛеЗ 0014128 ЛеЗ 0014141 ЛеЗ 0014153 ЛеЗ 0014154 ЛеЗ 0014155 ЛеЗ 0014156 ЛеЗ 0014166 ЛеЗ 0014167 ЛеЗ 0014181 ЛеЗ 0014182 ЛеЗ 0014183 ЛеЗ 0014205 ЛеЗ 0014206 ЛеЗ 0014207 ЛеЗ 0014212 ЛеЗ 0014213 ЛеЗ 0014214 ЛеЗ 0014215 ЛеЗ 0014216 ЛеЗ 0014217 ЛеЗ 0014221 ЛеЗ 0014222 ЛеЗ 0014227 ЛеЗ 0014228 ЛеЗ 0014229 ЛеЗ 0014230 ЛеЗ 0014244 ЛеЗ 0014245 ЛеЗ 0014246 ЛеЗ 0014247 ЛеЗ 0014255 ЛеЗ 0014259 ЛеЗ 0014263 ЛеЗ 0014264 ЛеЗ 0014273 ЛеЗ 0014280 ЛеЗ 0014299 ЛеЗ 0014300 ЛеЗ 0014303 ЛеЗ 0014304 ЛеЗ 0014305 ЛеЗ 0014307 ЛеЗ 0014308 ЛеЗ 0014309 ЛеЗ 0014310 ЛеЗ 0014311 ЛеЗ 0014312 ЛеЗ 0014321 ЛеЗ 0014323 ЛеЗ 0014330 ЛеЗ 0014331 ЛеЗ 0014332 ЛеЗ 0014356 ЛеЗ 0014369 ЛеЗ 0014370 ЛеЗ 0014376 ЛеЗ 0014380 ЛеЗ 0014381 ЛеЗ 0014382 ЛеЗ 0014391 ЛеЗ 0014393 ЛеЗ 0014407 ЛеЗ 0014419 ЛеЗ 0014420 ЛеЗ 0014421 ЛеЗ 0014422 ЛеЗ 0014423 ЛеЗ 0014424 ЛеЗ 0014454 ЛеЗ 0014463 ЛеЗ 0014470 ЛеЗ 0014476 ЛеЗ 0014477 ЛеЗ 0014494 ЛеЗ 0014496 ЛеЗ 0014497 ЛеЗ 0014503 ЛеЗ 0014520 ЛеЗ 0014521 ЛеЗ 0014528 ЛеЗ 0014536 ЛеЗ 0014547 ЛеЗ 0014563 ЛеЗ 0014564 ЛеЗ 0014571 ЛеЗ 0014572 ЛеЗ 0014587 ЛеЗ 0014589 ЛеЗ 0014591 ЛеЗ 0014608 ЛеЗ 0014609 ЛеЗ 0014610 ЛеЗ 0014611 ЛеЗ 0014612 ЛеЗ 0014613 ЛеЗ 0014617 ЛеЗ 0014618 ЛеЗ 0014650 ЛеЗ 0014653 ЛеЗ 0014654 ЛеЗ 0014655 ЛеЗ 0014656 ЛеЗ 0014661 ЛеЗ 0014673 ЛеЗ 0014681 ЛеЗ 0014682 ЛеЗ 0014683 ЛеЗ 0014684 ЛеЗ 0014685 ЛеЗ 0014699 ЛеЗ 0014702 ЛеЗ 0014703 ЛеЗ 0014704 ЛеЗ 0014717 ЛеЗ 0014718 ЛеЗ 0014719 ЛеЗ 0014727 ЛеЗ 0014728 ЛеЗ 0014746 ЛеЗ 0014747 ЛеЗ 0014748 ЛеЗ 0014749 ЛеЗ 0014750 ЛеЗ 0014765 ЛеЗ 0014766 ЛеЗ 0014767 ЛеЗ 0014768 ЛеЗ 0014769 ЛеЗ 0014770 ЛеЗ 0014771 ЛеЗ 0014772 ЛеЗ 0014790 ЛеЗ 0014800 ЛеЗ 0014806 ЛеЗ 0014817 ЛеЗ 0014818 ЛеЗ 0014819 ЛеЗ 0014820 ЛеЗ 0014830 ЛеЗ 0014833 ЛеЗ 0014850 ЛеЗ 0014867 ЛеЗ 0014868 ЛеЗ 0014869 ЛеЗ 0014870 ЛеЗ 0014878 ЛеЗ 0014879 ЛеЗ 0014888 ЛеЗ 0014890 ЛеЗ 0014896 ЛеЗ 0014902 ЛеЗ 0014903 ЛеЗ 0014904 ЛеЗ 0014918 ЛеЗ 0014919 ЛеЗ 0014931 ЛеЗ 0014932 ЛеЗ 0014939 ЛеЗ 0014946 ЛеЗ 0014947 ЛеЗ 0014949 ЛеЗ 0014950 ЛеЗ 0014954 ЛеЗ 0014955 ЛеЗ 0014960 ЛеЗ 0014963 ЛеЗ 0014964 ЛеЗ 0014965 ЛеЗ 0014966 ЛеЗ 0014967 ЛеЗ 0014985 ЛеЗ 0014986 ЛеЗ 0014999 ЛеЗ 0015005 ЛеЗ 0015006 ЛеЗ 0015017 ЛеЗ 0015028 ЛеЗ 0015032 ЛеЗ 0015040 ЛеЗ 0015041 ЛеЗ 0015042 ЛеЗ 0015043 ЛеЗ 0015044 ЛеЗ 0015045 ЛеЗ 0015046 ЛеЗ 0015049 ЛеЗ 0015052 ЛеЗ 0015054 ЛеЗ 0015063 ЛеЗ 0015064 ЛеЗ 0015065 ЛеЗ 0015066 ЛеЗ 0015068 ЛеЗ 0015069 ЛеЗ 0015070 ЛеЗ 0015071 ЛеЗ 0015072 ЛеЗ 0015073 ЛеЗ 0015075 ЛеЗ 0015076 ЛеЗ 0015078 ЛеЗ 0015085 ЛеЗ 0015091 ЛеЗ 0015092 ЛеЗ 0015096 ЛеЗ 0015102 ЛеЗ 0015103 ЛеЗ 0015104 ЛеЗ 0015115 ЛеЗ 0015124 ЛеЗ 0015125 ЛеЗ 0015129 ЛеЗ 0015130 ЛеЗ 0015131 ЛеЗ 0015134 ЛеЗ 0015136 ЛеЗ 0015138 ЛеЗ 0015139 ЛеЗ 0015144 ЛеЗ 0015146 ЛеЗ 0015147 ЛеЗ 0015148 ЛеЗ 0015149 ЛеЗ 0015156 ЛеЗ 0015158 ЛеЗ 0015175 ЛеЗ 0015183 ЛеЗ 0015186 ЛеЗ 0015194 ЛеЗ 0015196 ЛеЗ 0015198 ЛеЗ 0015199 ЛеЗ 0015200 ЛеЗ 0015202 ЛеЗ 0015203 ЛеЗ 0015204 ЛеЗ 0015205 ЛеЗ 0015206 ЛеЗ 0015207 ЛеЗ 0015208 ЛеЗ 0015210 ЛеЗ 0015211 ЛеЗ 0015212 ЛеЗ 0015213 ЛеЗ 0015214 ЛеЗ 0015215 ЛеЗ 0015216 ЛеЗ 0015218 ЛеЗ 0015219 ЛеЗ 0015220 ЛеЗ 0015233 ЛеЗ 0015234 ЛеЗ 0015235 ЛеЗ 0015236 ЛеЗ 0015239 ЛеЗ 0015240 ЛеЗ 0015241 ЛеЗ 0015249 ЛеЗ 0015250 ЛеЗ 0015252 ЛеЗ 0015256 ЛеЗ 0015264 ЛеЗ 0015265 ЛеЗ 0015266 ЛеЗ 0015278 ЛеЗ 0015279 ЛеЗ 0015280 ЛеЗ 0015281 ЛеЗ 0015282 ЛеЗ 0015283 ЛеЗ 0015284 ЛеЗ 0015292 ЛеЗ 0015296 ЛеЗ 0015297 ЛеЗ 0015298 ЛеЗ 0015299 ЛеЗ 0015307 ЛеЗ 0015314 ЛеЗ 0015319 ЛеЗ 0015322 ЛеЗ 0015323 ЛеЗ 0015324 ЛеЗ 0015329 ЛеЗ 0015334 ЛеЗ 0015337 ЛеЗ 0015339 ЛеЗ 0015342 ЛеЗ 0015350 ЛеЗ 0015361 ЛеЗ 0015373 ЛеЗ 0015378 ЛеЗ 0015382 ЛеЗ 0015383 ЛеЗ 0015395 ЛеЗ 0015403 ЛеЗ 0015407 ЛеЗ 0015416 ЛеЗ 0015423 ЛеЗ 0015426 ЛеЗ 0015433 ЛеЗ 0015441 ЛеЗ 0015446 ЛеЗ 0015447 ЛеЗ 0015449 ЛеЗ 0015455 ЛеЗ 0015458 ЛеЗ 0015468 ЛеЗ 0015471 ЛеЗ 0015479 ЛеЗ 0015493 ЛеЗ 0015498 ЛеЗ 0015502 ЛеЗ 0015503 ЛеЗ 0015504 ЛеЗ 0015507 ЛеЗ 0015508 ЛеЗ 0015509 ЛеЗ 0015510 ЛеЗ 0015511 ЛеЗ 0015512 ЛеЗ 0015513 ЛеЗ 0015514 ЛеЗ 0015515 ЛеЗ 0015516 ЛеЗ 0015518 ЛеЗ 0015524 ЛеЗ 0015525 ЛеЗ 0015526 ЛеЗ 0015527 ЛеЗ 0015529 ЛеЗ 0015530 ЛеЗ 0015531 ЛеЗ 0015532 ЛеЗ 0015533 ЛеЗ 0015534 ЛеЗ 0015535 ЛеЗ 0015536 ЛеЗ 0015538 ЛеЗ 0015543 ЛеЗ 0015559 ЛеЗ 0015564 ЛеЗ 0015565 ЛеЗ 0015576 ЛеЗ 0015577 ЛеЗ 0015585 ЛеЗ 0015586 ЛеЗ 0015587 ЛеЗ 0015590 ЛеЗ 0015591 ЛеЗ 0015596 ЛеЗ 0015598 ЛеЗ 0015604 ЛеЗ 0015612 ЛеЗ 0015621 ЛеЗ 0015627 ЛеЗ 0015628 ЛеЗ 0015629 ЛеЗ 0015632 ЛеЗ 0015645 ЛеЗ 0015647 ЛеЗ 0015656 ЛеЗ 0015667 ЛеЗ 0015674 ЛеЗ 0015675 ЛеЗ 0015677 ЛеЗ 0015678 ЛеЗ 0015680 ЛеЗ 0015688 ЛеЗ 0015689 ЛеЗ 0015690 ЛеЗ 0015691 ЛеЗ 0015692 ЛеЗ 0015713 ЛеЗ 0015714 ЛеЗ 0015723 ЛеЗ 0015724 ЛеЗ 0015725 ЛеЗ 0015736 ЛеЗ 0015743 ЛеЗ 0015752 ЛеЗ 0015755 ЛеЗ 0015756 ЛеЗ 0015765 ЛеЗ 0015766 ЛеЗ 0015767 ЛеЗ 0015771 ЛеЗ 0015778 ЛеЗ 0015779 ЛеЗ 0015780 ЛеЗ 0015781 ЛеЗ 0015782 ЛеЗ 0015801 ЛеЗ 0015802 MOSTAR (Meho Baraković ЛеЗ 0015812 ЛеЗ 0015816 ЛеЗ 0015817 ЛеЗ 0015840 ЛеЗ 0015842 ЛеЗ 0015849 ЛеЗ 0015852 ЛеЗ 0015864 ЛеЗ 0015873 ЛеЗ 0015876 ЛеЗ 0015884 ЛеЗ 0015885 ЛеЗ 0015890 ЛеЗ 0015897 ЛеЗ 0015908 ЛеЗ 0015909 ЛеЗ 0015921 ЛеЗ 0015922 ЛеЗ 0015929 ЛеЗ 0015941 ЛеЗ 0015978 ЛеЗ 0015984 ЛеЗ 0015986 ЛеЗ 0015987 ЛеЗ 0015992 ЛеЗ 0015993 ЛеЗ 0015994 ЛеЗ 0015995 ЛеЗ 0015998 ЛеЗ 0016010 ЛеЗ 0016012 ЛеЗ 0016026 ЛеЗ 0016045 ЛеЗ 0016046 ЛеЗ 0016056 ЛеЗ 0016061 ЛеЗ 0016063 ЛеЗ 0016069 ЛеЗ 0016070 ЛеЗ 0016073 ЛеЗ 0016083 ЛеЗ 0016084 ЛеЗ 0016085 ЛеЗ 0016092 ЛеЗ 0016095 ЛеЗ 0016102 ЛеЗ 0016103 ЛеЗ 0016104 ЛеЗ 0016105 ЛеЗ 0016106 ЛеЗ 0016107 ЛеЗ 0016116 ЛеЗ 0016118 ЛеЗ 0016136 ЛеЗ 0016146 ЛеЗ 0016147 ЛеЗ 0016159 ЛеЗ 0016174 ЛеЗ 0016190 ЛеЗ 0016209 ЛеЗ 0016224 ЛеЗ 0016231 ЛеЗ 0016238 ЛеЗ 0016245 ЛеЗ 0016246 ЛеЗ 0016247 ЛеЗ 0016248 ЛеЗ 0016258 ЛеЗ 0016277 ЛеЗ 0016278 ЛеЗ 0016282 ЛеЗ 0016287 ЛеЗ 0016293 ЛеЗ 0016308 ЛеЗ 0016314 ЛеЗ 0016324 ЛеЗ 0016337 ЛеЗ 0016360 ЛеЗ 0016362 ЛеЗ 0016382 ЛеЗ 0016389 ЛеЗ 0016392 ЛеЗ 0016395 ЛеЗ 0016400 ЛеЗ 0016405 ЛеЗ 0016406 ЛеЗ 0016407 ЛеЗ 0016423 ЛеЗ 0016429 ЛеЗ 0016444 ЛеЗ 0016445 ЛеЗ 0016449 ЛеЗ 0016450 ЛеЗ 0016452 ЛеЗ 0016457 ЛеЗ 0016476 ЛеЗ 0016477 ЛеЗ 0016478 ЛеЗ 0016488 ЛеЗ 0016489 ЛеЗ 0016490 ЛеЗ 0016491 ЛеЗ 0016494 ЛеЗ 0016495 ЛеЗ 0016497 ЛеЗ 0016500 ЛеЗ 0016512 ЛеЗ 0016529 ЛеЗ 0016532 ЛеЗ 0016546 ЛеЗ 0016547 ЛеЗ 0016549 ЛеЗ 0016563 ЛеЗ 0016568 ЛеЗ 0016579 ЛеЗ 0016580 ЛеЗ 0016593 ЛеЗ 0016599 ЛеЗ 0016600 ЛеЗ 0016607 ЛеЗ 0016608 ЛеЗ 0016628 ЛеЗ 0016633 ЛеЗ 0016642 ЛеЗ 0016656 ЛеЗ 0016665 ЛеЗ 0016675 ЛеЗ 0016677 ЛеЗ 0016680 ЛеЗ 0016687 ЛеЗ 0016688 ЛеЗ 0016705 ЛеЗ 0016706 ЛеЗ 0016709 ЛеЗ 0016710 ЛеЗ 0016712 ЛеЗ 0016713 ЛеЗ 0016714 ЛеЗ 0016715 ЛеЗ 0016716 ЛеЗ 0016717 ЛеЗ 0016718 ЛеЗ 0016719 ЛеЗ 0016720 ЛеЗ 0016721 ЛеЗ 0016722 ЛеЗ 0016723 ЛеЗ 0016724 ЛеЗ 0016725 ЛеЗ 0016726 ЛеЗ 0016727 ЛеЗ 0016728 ЛеЗ 0016729 ЛеЗ 0016730 ЛеЗ 0016731 ЛеЗ 0016732 ЛеЗ 0016733 ЛеЗ 0016734 ЛеЗ 0016735 ЛеЗ 0016736 ЛеЗ 0016737 ЛеЗ 0016738 ЛеЗ 0016739 ЛеЗ 0016740 ЛеЗ 0016741 ЛеЗ 0016742 ЛеЗ 0016743 ЛеЗ 0016744 ЛеЗ 0016745 ЛеЗ 0016746 ЛеЗ 0016747 ЛеЗ 0016748 ЛеЗ 0016749 ЛеЗ 0016750 ЛеЗ 0016751 ЛеЗ 0016752 ЛеЗ 0016753 ЛеЗ 0016754 ЛеЗ 0016755 ЛеЗ 0016756 ЛеЗ 0016757 ЛеЗ 0016758 ЛеЗ 0016759 ЛеЗ 0016760 ЛеЗ 0016761 ЛеЗ 0016762 ЛеЗ 0016763 ЛеЗ 0016765 ЛеЗ 0016766 ЛеЗ 0016767 ЛеЗ 0016768 ЛеЗ 0016769 ЛеЗ 0016770 ЛеЗ 0016771 ЛеЗ 0016772 ЛеЗ 0016773 ЛеЗ 0016774 ЛеЗ 0016775 ЛеЗ 0016776 ЛеЗ 0016777 ЛеЗ 0016778 ЛеЗ 0016779 ЛеЗ 0016780 ЛеЗ 0016781 ЛеЗ 0016782 ЛеЗ 0016783 ЛеЗ 0016784 ЛеЗ 0016785 ЛеЗ 0016786 ЛеЗ 0016787 ЛеЗ 0016788 ЛеЗ 0016789 ЛеЗ 0016790 ЛеЗ 0016791 ЛеЗ 0016792 ЛеЗ 0016793 ЛеЗ 0016794 ЛеЗ 0016795 ЛеЗ 0016796 ЛеЗ 0016797 ЛеЗ 0016798 ЛеЗ 0016799 ЛеЗ 0016800 ЛеЗ 0016803 ЛеЗ 0016804 ЛеЗ 0016805 ЛеЗ 0016806 ЛеЗ 0016807 ЛеЗ 0016808 ЛеЗ 0016809 ЛеЗ 0016810 ЛеЗ 0016811 ЛеЗ 0016812 ЛеЗ 0016813 ЛеЗ 0016814 ЛеЗ 0016815 ЛеЗ 0016816 ЛеЗ 0016817 ЛеЗ 0016818 ЛеЗ 0016819 ЛеЗ 0016820 ЛеЗ 0016821 ЛеЗ 0016822 ЛеЗ 0016823 ЛеЗ 0016824 ЛеЗ 0016825 ЛеЗ 0016826 ЛеЗ 0016827 ЛеЗ 0016828 ЛеЗ 0016829 ЛеЗ 0016830 ЛеЗ 0016831 ЛеЗ 0016832 ЛеЗ 0016833 ЛеЗ 0016834 ЛеЗ 0016835 ЛеЗ 0016836 ЛеЗ 0016837 ЛеЗ 0016838 ЛеЗ 0016839 ЛеЗ 0016840 ЛеЗ 0016841 ЛеЗ 0016842 ЛеЗ 0016843 ЛеЗ 0016844 ЛеЗ 0016845 ЛеЗ 0016846 ЛеЗ 0016847 ЛеЗ 0016848 ЛеЗ 0016849 ЛеЗ 0016850 ЛеЗ 0016852 ЛеЗ 0016853 ЛеЗ 0016854 ЛеЗ 0016855 ЛеЗ 0016856 ЛеЗ 0016857 ЛеЗ 0016858 ЛеЗ 0016859 ЛеЗ 0016860 ЛеЗ 0016861 ЛеЗ 0016862 ЛеЗ 0016863 ЛеЗ 0016864 ЛеЗ 0016865 ЛеЗ 0016866 ЛеЗ 0016867 ЛеЗ 0016868 ЛеЗ 0016869 ЛеЗ 0016870 ЛеЗ 0016871 ЛеЗ 0016872 ЛеЗ 0016873 ЛеЗ 0016874 ЛеЗ 0016875 ЛеЗ 0016876 ЛеЗ 0016877 ЛеЗ 0016878 ЛеЗ 0016879 ЛеЗ 0016880 ЛеЗ 0016881 ЛеЗ 0016882 ЛеЗ 0016883 ЛеЗ 0016884 ЛеЗ 0016885 ЛеЗ 0016886 ЛеЗ 0016887 ЛеЗ 0016888 ЛеЗ 0016889 ЛеЗ 0016890 ЛеЗ 0016891 ЛеЗ 0016892 ЛеЗ 0016893 ЛеЗ 0016894 ЛеЗ 0016895 ЛеЗ 0016896 ЛеЗ 0016897 ЛеЗ 0016898 ЛеЗ 0016902 ЛеЗ 0016903 ЛеЗ 0016904 ЛеЗ 0016905 ЛеЗ 0016906 ЛеЗ 0016907 ЛеЗ 0016908 ЛеЗ 0016909 ЛеЗ 0016910 ЛеЗ 0016911 ЛеЗ 0016912 ЛеЗ 0016913 ЛеЗ 0016914 ЛеЗ 0016915 ЛеЗ 0016916 ЛеЗ 0016917 ЛеЗ 0016918 ЛеЗ 0016919 ЛеЗ 0016920 ЛеЗ 0016921 ЛеЗ 0016922 ЛеЗ 0016923 ЛеЗ 0016924 ЛеЗ 0016925 ЛеЗ 0016926 ЛеЗ 0016927 ЛеЗ 0016928 ЛеЗ 0016929 ЛеЗ 0016930 ЛеЗ 0016931 ЛеЗ 0016932 ЛеЗ 0016933 ЛеЗ 0016934 ЛеЗ 0016935 ЛеЗ 0016936 ЛеЗ 0016937 ЛеЗ 0016938 ЛеЗ 0016939 ЛеЗ 0016940 ЛеЗ 0016941 ЛеЗ 0016942 ЛеЗ 0016943 ЛеЗ 0016944 ЛеЗ 0016947 ЛеЗ 0016948 ЛеЗ 0016949 ЛеЗ 0016950 ЛеЗ 0016952 ЛеЗ 0016954 ЛеЗ 0016960 ЛеЗ 0016961 ЛеЗ 0016962 ЛеЗ 0016963 ЛеЗ 0016964 ЛеЗ 0016965 ЛеЗ 0016966 ЛеЗ 0016969 ЛеЗ 0016972 ЛеЗ 0016975 ЛеЗ 0016976 ЛеЗ 0016981 ЛеЗ 0016982 ЛеЗ 0016983 ЛеЗ 0016984 ЛеЗ 0016985 ЛеЗ 0016986 ЛеЗ 0016989 ЛеЗ 0016990 ЛеЗ 0016991 ЛеЗ 0016992 ЛеЗ 0016993 ЛеЗ 0016994 ЛеЗ 0016995 ЛеЗ 0016996 ЛеЗ 0016997 ЛеЗ 0016998 ЛеЗ 0016999 ЛеЗ 0017002 ЛеЗ 0017014 ЛеЗ 0017017 ЛеЗ 0017018 ЛеЗ 0017019 ЛеЗ 0017030 ЛеЗ 0017031 ЛеЗ 0017040 ЛеЗ 0017047 ЛеЗ 0017054 ЛеЗ 0017055 ЛеЗ 0017082 ЛеЗ 0017087 ЛеЗ 0017088 ЛеЗ 0017089 ЛеЗ 0017090 ЛеЗ 0017091 ЛеЗ 0017093 ЛеЗ 0017096 ЛеЗ 0017100 ЛеЗ 0017104 ЛеЗ 0017115 ЛеЗ 0017131 ЛеЗ 0017136 ЛеЗ 0017137 ЛеЗ 0017138 ЛеЗ 0017139 ЛеЗ 0017153 ЛеЗ 0017154 ЛеЗ 0017157 ЛеЗ 0017158 ЛеЗ 0017163 ЛеЗ 0017164 ЛеЗ 0017174 ЛеЗ 0017179 ЛеЗ 0017185 ЛеЗ 0017186 ЛеЗ 0017188 ЛеЗ 0017189 ЛеЗ 0017194 ЛеЗ 0017202 ЛеЗ 0017203 ЛеЗ 0017204 ЛеЗ 0017207 ЛеЗ 0017208 ЛеЗ 0017222 ЛеЗ 0017223 ЛеЗ 0017238 ЛеЗ 0017240 ЛеЗ 0017293 ЛеЗ 0017305 ЛеЗ 0017328 ЛеЗ 0017364 ЛеЗ 0017378 ЛеЗ 0017379 ЛеЗ 0017380 ЛеЗ 0017381 ЛеЗ 0017426 ЛеЗ 0017440 ЛеЗ 0017448 ЛеЗ 0017457 ЛеЗ 0017532 ЛеЗ 0017537 ЛеЗ 0017547 ЛеЗ 0017548 ЛеЗ 0017566 ЛеЗ 0017576 ЛеЗ 0017587 ЛеЗ 0017726 ЛеЗ 0017737 ЛеЗ 0017752 ЛеЗ 0017757 ЛеЗ 0017790 ЛеЗ 0017802 ЛеЗ 0017818 ЛеЗ 0017829 ЛеЗ 0017830 ЛеЗ 0017839 ЛеЗ 0017849 ЛеЗ 0017964 ЛеЗ 0017975 ЛеЗ 0018028 ЛеЗ 0018033 ЛеЗ 0018055 ЛеЗ 0018060 ЛеЗ 0018084 ЛеЗ 0018098 ЛеЗ 0018116 ЛеЗ 0018135 ЛеЗ 0018175 ЛеЗ 0018180 ЛеЗ 0018198 ЛеЗ 0018220 ЛеЗ 0018225 ЛеЗ 0018227 ЛеЗ 0018233 ЛеЗ 0018234 ЛеЗ 0018249 ЛеЗ 0018252 ЛеЗ 0018267 ЛеЗ 0018393 ЛеЗ 0018394 ЛеЗ 0018396 ЛеЗ 0018484 ЛеЗ 0018486 ЛеЗ 0018491 ЛеЗ 0018495 ЛеЗ 0018502 ЛеЗ 0018506 ЛеЗ 0018512 ЛеЗ 0018513 ЛеЗ 0018514 ЛеЗ 0018515 ЛеЗ 0018518 ЛеЗ 0018521 ЛеЗ 0018525 ЛеЗ 0018526 ЛеЗ 0018531 ЛеЗ 0018533 ЛеЗ 0018536 ЛеЗ 0018539 ЛеЗ 0018548 ЛеЗ 0018557 ЛеЗ 0018560 ЛеЗ 0018564 ЛеЗ 0018576 ЛеЗ 0018584 ЛеЗ 0018586 ЛеЗ 0018591 ЛеЗ 0018602 ЛеЗ 0018607 ЛеЗ 0018614 ЛеЗ 0018615 ЛеЗ 0018616 ЛеЗ 0018619 ЛеЗ 00186230 ЛеЗ 0018625 ЛеЗ 0018627 ЛеЗ 0018669 ЛеЗ 0018670 ЛеЗ 0018677 ЛеЗ 0018679 ЛеЗ 0018683 ЛеЗ 0018690 ЛеЗ 0018745 ЛеЗ 0018765 ЛеЗ 0018773 ЛеЗ 0018803 ЛеЗ 0018806 ЛеЗ 0018868 Љубиша Симић Милановић Мирољуб ЛеЗ 0000748 Најава развоја ултра брзе веб мреже оспоравања По избору Горана Петрова. -02064 Превођење српских писаца на друге језике Предраг Чудић Пробрани одломци Република Реш треш Сазвежђе ЗАВЕТИНА Скандал смејурија Српска поезија 20. века Српска транзиција у Сврачијој јарузи Станислав Винавер ТИТОНИК (Опет то исто -мало друкчије) Утицаји ффф Шљива-Србин Шта штампа штампа ab Alajbegova slama Arhipelah - alajbegovina Bal Bem vam boga ušutkanoga bombardovanje jugoslavije Djordje Konikovic dnevnik Đorđe Koniković etc. Evropa gg ggg humor Ilija Moljković Incident na Svetoj Gori Isključivanje sa pokrićem ljudi sumnjivih biografija Kome smeta Komentar Dj. Konikovića Konikovic (prevod) Le Monde Malecko Marš Kralja Petra I (1903) Milenko Vesnić i druge stvari Novi predsednik Srbije - predlog Obama u Kairu Paradoks Paris podsećanje prevod Dj. Koniković profiteri svih vrsta promocije robert Sole špekulanti Sprdačina od nametačke nagrade Totalno Večernje novosti Velja Ilić Vinaveriana